culturalhistorytest

Activities

13 June 2017
Universiteit Utrecht, Drift 21, Sweelinckzaal (ingang via Drift 27)

Symposium John Lothrop Motley en de Amerikaanse ontdekking van Nederland

Op 13 juni vindt er een symposium plaats naar aanleiding van het verschijnen van de biografie De Atlantische Pelgrim. John Lothrop Motley en de Amerikaanse Ontdekking van Nederland (Uitgeverij Boom) door dr. Jaap Verheul (Cultuurgeschiedenis).

Dr. Jaap Verheul

John Lothrop Motley

John Lothrop Motley werd de beroemdste historicus van de Verenigde Staten door zijn bestseller over de Nederlandse Opstand, The Rise of the Dutch Republic (1856). Deze nieuwe biografie laat zien hoe Motley de Nederlandse samenleving als een historisch voorbeeld ontdekte. De Amerikaan uit Boston slaagde erin het oude beeld van een zompig land met stilstaand water en zelfgenoegzame burgers te vervangen door een heroïsch model van vooruitgang, welvaart en vrijheidsdrang. Door zijn pen werd Willem van Oranje een Amerikaanse held, de Nederlandse opstand tegen de Spaanse onderdrukking een episode in de universele strijd voor gewetensvrijheid en nationale zelfbeschikking, en het kleine Nederland een mondiale voorbeeldcultuur. Motley’s Amerikaanse perspectief werd ook door het Nederlandse publiek enthousiast ontvangen en heeft de vaderlandse geschiedschrijving blijvend veranderd. Als Amerikaanse kosmopoliet sloot hij blijvende vriendschappen met Otto von Bismarck, koningin Sophie en leden van de Engelse aristocratie en werd hij benoemd tot ambassadeur in Wenen en Londen. Dit symposium plaatst deze Atlantische pelgrim in zijn fascinerende negentiende-eeuwse wereld.

Aanmelden is wenselijk via ta-cmi@uu.nl.

15.00 uur  Ontvangst en opening door prof. dr Leen Dorsman
15.15  Prof.dr  Frank Mehring (Radboud Universiteit), American German Mania and the Origins of Motley’s Transatlantic Explorations
15.45  Prof.dr. Wessel Krul (Rijksuniversiteit Groningen), Het romantisch nationalisme en de intellectuele wereld van Motley
16.15  Dr. Dik van der Meulen, De culturele kringen rond koningin Sophie